Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Een Learning Community wordt opgezet door bedrijven samen met onderwijs- en onderzoeksinstellingen en is gericht op leren, werken en innoveren, verklaart Marsha Wagner, programmadirecteur Human Capital Agenda bij TSE. “Studenten uit het mbo, hbo en wo, mensen uit het werkveld en onderzoekers zoeken binnen dit soort leeromgevingen naar oplossingen voor concrete problemen voor de energietransitie.”

Doorvertaling naar skills

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat startende Learning Communities vooral problemen ervaren op het gebied van certificering, financiering en continuïteit. Alsook met betrekking tot diversiteit aan betrokken partijen, en goede fysieke en digitale infrastructuren waarbinnen samengewerkt kan worden. Ook stellen de onderzoekers dat meer aandacht nodig is voor de doorvertaling van innovatie en nieuw opgedane kennis naar de praktijk en het onderwijs.

Dat laatste gaat om ‘skills’, legt Wagner uit: “Onderzoek laat zien dat, als je kennis- en innovatieontwikkeling niet omzet in skills, de werkgelegenheid die eruit voortkomt meestal naar het buitenland verdwijnt. Dus ook de economische groei. Beide behouden we liever voor Nederland.” Volgens Wagner kun je via Learning Communities goed zicht krijgen op de skills die binnen de TSE nodig zijn voor blijvende vernieuwing, maar ook op de opleiding die daarvoor nodig is.

Leren verandert

Stephan Corporaal, lector Human Capital op Hogeschool Saxion, ziet vooral een enorme opleidingsvraag vanuit het bedrijfsleven. Installatiebedrijven kloppen bijvoorbeeld al heel lang bij Saxion aan voor goede omscholing van hun personeel. Dat leidde tot ‘on the job’ leermgevingen, voor monteurs samen met studenten, vertelt hij. “Dit soort leeromgevingen zijn succesvol, omdat ze direct raken aan organisatie-uitdagingen en de kennis die monteurs opdoen is meteen relevant voor hun werk. Ook voor studenten is dit waardevolle praktijkervaring.”

Learning Communities dragen bij aan een belangrijke verandering van het onderwijssysteem, is Corporaals overtuiging. “Er ontstaat verwevenheid tussen het mbo, hbo en universiteiten, bedrijven en onderzoeksinstellingen. Dat verandert het leren van jongeren én bedrijfsmedewerkers en er ontstaan doorlopende leerroutes.” “Het onderwijs zit in een transitie”, vult Wagner aan: “Dat maakt het belangrijk om inzicht te hebben in de knelpunten waarop de onderwijssystemen vastlopen. Ook moet je onderzoeken hoe je partijen verleidt en meeneemt in het gedachtegoed van de Learning Communities.” Ze hoopt dat beleidsmakers, bedrijven en onderwijsinstellingen deze leeromgevingen gaan omarmen.

Investeren in talent

Corporaal zegt over het Dialogic-onderzoek: “Learning Communities hebben veel verschijningsvormen, maar onduidelijk is wat goed werkt en wat niet. Dit onderzoek bekeek voor heel Nederland wat werkende principes zijn en wat we daarvan kunnen leren. Dat zorgt voor betere toepassing ervan binnen het onderwijs en bedrijfsleven.” Het onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat de betrokkenheid van het MKB nog laag is. Dat komt volgens Wagner door de beperkte ruimte – ook financieel – die mkb’ers hebben voor learning en development. “Bovendien kijken mkb’ers vaak naar de kortere termijn, terwijl dit over de langere termijn gaat.”

Mkb’ers gaan overstag als ze eenmaal de meerwaarde van Learning Communities hebben ervaren, is Wagners overtuiging. “Dit biedt ze niet alleen een professionele leer- en ontwikkelomgeving voor het eigen personeel, maar ook een rijk netwerk waarin ze kunnen samenwerken en investeren in toekomstig talent.” Corporaal denkt bovendien dat krachtige samenwerkingsverbanden ontstaan wanneer bedrijven langdurig met elkaar samenwerken. “En door studenten vroegtijdig te betrekken bij vraagstukken binnen deze samenwerkingsverbanden, vloeit actuele kennis uit het vakgebied terug naar het onderwijs.”

Bekijk hieronder het onderzoeksrapport (PDF).

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.