Heliox werd in 2009 opgericht. Haar core business: de ontwikkeling, productie en installatie van elektronische producten. In 2013 ging ze voor de verduurzaming van de energiemarkt. "We hadden in het bijzonder aandacht voor snellaadsystemen", zegt Mark Smidt, één van Heliox’ 4 oprichters. "Laders voor personenauto’s waren er al. Maar niet voor grote voertuigen als bussen en trucks. Dus daar besloten we ons op te concentreren."
Energienet stabieler maken
Heliox ontwikkelde speciale laadsystemen, met daarin zogenaamde ‘omvormers’. Smidt: "‘De omvormer zet energie van het net om in bruikbare stroom voor de bussen en trucks. Dat slaan we op in de batterij en die gebruiken we om de voertuigen op te laden. Maar je kunt ze ook inzetten om het energienet te ontlasten of zelfs te ondersteunen."
"Deze snellader komt eigenlijk voort uit een ander project waar we bij betrokken waren’, zegt Smidt. ‘Bij dat project – Smart Balance – zochten we naar een manier om het energienet stabieler te laten presteren bij de soms wisselvallige zonne-energie. Dat idee van een stabieler energienet trokken we door naar dit nieuwe laadsysteem."
Batterij opladen en ontladen
Heliox noemt de snellader de SprintCharge®. Het bijzondere aan deze innovatieve snellader is hoe hij elektrische trucks en bussen oplaadt. "De batterij in de SprintCharge wordt druppelsgewijs opgeladen vanuit het elektriciteitsnet. Als je een voertuig op de laadpaal aansluit, krijgt deze razendsnel de benodigde elektriciteit uit de batterij én van het net. Dat net wordt dankzij die batterij dus minder zwaar belast. Ontkoppel je het voertuig, dan kan de batterij zichzelf weer langzaam opladen. De capaciteit van het net vormt dus geen belemmering voor het snelle opladen van de trucks en bussen."
"Nederland heeft een voortrekkersrol in de energietransitie’, zegt Smidt. ‘Het toekomstbestendig maken van de energienetten is daar een belangrijk onderdeel van. Wij ontwikkelen daarvoor zelf producten, zoals de SprintCharge. Maar we werken ook samen met technische kennisinstellingen en andere bedrijven. "Als voorbeeld geeft hij het project Toekomstbestendige Energienetten door Power Quality verbetering Elektrisch Vervoer (TEPQEV), dat subsidie krijgt van de Topsector Energie. "Heliox is één van de partners van dit samenwerkingsverband, net als TU Eindhoven, Elaad en netbeheerders."

Handelen in groene energie
SprintCharge kan méér dan trucks of bussen opladen, zegt Smidt. Het kan ook het energienet dynamisch ontlasten of zelfs ondersteunen. "Als er weinig energie is, bijvoorbeeld door een tekort aan wind of zon, wacht je met het opladen van de batterij. Als er een overschot is aan energie, laad je hem juist wél op.’
Smidt ziet hierin een toekomstig businessmodel voor de batterijen. ‘De batterij gebruik je ongeveer twee keer per dag om trucks of bussen op te laden. De rest van de tijd kan je het net ondersteunen bij een energietekort of -overschot. Bijvoorbeeld door energie terug te leveren aan het net wanneer er een tekort is. Je kunt dan handelen in groene energie."
De ontwikkeling van de SprintCharge is nog in volle gang. De eerste levering gaat waarschijnlijk in de eerste helft van 2020 naar Amerika. "Daar is het energienet vaak minder stabiel dan in Nederland en zijn de batterijen harder nodig. Maar ik verwacht dat levering in Europa ook snel zal volgen." Smidt ziet de toekomst positief in. "Het zal nog even duren voordat de SprintCharge helemaal zijn weg heeft gevonden. Maar over 15 jaar is deze gemeengoed."