Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Heliox werd in 2009 opgericht. Haar core business: de ontwikkeling, productie en installatie van elektronische producten. In 2013 ging ze voor de verduurzaming van de energiemarkt. "We hadden in het bijzonder aandacht voor snellaadsystemen", zegt Mark Smidt, één van Heliox’ 4 oprichters. "Laders voor personenauto’s waren er al. Maar niet voor grote voertuigen als bussen en trucks. Dus daar besloten we ons op te concentreren."

Energienet stabieler maken

Heliox ontwikkelde speciale laadsystemen, met daarin zogenaamde ‘omvormers’. Smidt: "‘De omvormer zet energie van het net om in bruikbare stroom voor de bussen en trucks. Dat slaan we op in de batterij en die gebruiken we om de voertuigen op te laden. Maar je kunt ze ook inzetten om het energienet te ontlasten of zelfs te ondersteunen."

"Deze snellader komt eigenlijk voort uit een ander project waar we bij betrokken waren’, zegt Smidt. ‘Bij dat project – Smart Balance – zochten we naar een manier om het energienet stabieler te laten presteren bij de soms wisselvallige zonne-energie. Dat idee van een stabieler energienet trokken we door naar dit nieuwe laadsysteem."

Batterij opladen en ontladen

Heliox noemt de snellader de SprintCharge®. Het bijzondere aan deze innovatieve snellader is hoe hij elektrische trucks en bussen oplaadt. "De batterij in de SprintCharge wordt druppelsgewijs opgeladen vanuit het elektriciteitsnet. Als je een voertuig op de laadpaal aansluit, krijgt deze razendsnel de benodigde elektriciteit uit de batterij én van het net. Dat net wordt dankzij die batterij dus minder zwaar belast. Ontkoppel je het voertuig, dan kan de batterij zichzelf weer langzaam opladen. De capaciteit van het net vormt dus geen belemmering voor het snelle opladen van de trucks en bussen."

"Nederland heeft een voortrekkersrol in de energietransitie’, zegt Smidt. ‘Het toekomstbestendig maken van de energienetten is daar een belangrijk onderdeel van. Wij ontwikkelen daarvoor zelf producten, zoals de SprintCharge. Maar we werken ook samen met technische kennisinstellingen en andere bedrijven. "Als voorbeeld geeft hij het project Toekomstbestendige Energienetten door Power Quality verbetering Elektrisch Vervoer (TEPQEV), dat subsidie krijgt van de Topsector Energie. "Heliox is één van de partners van dit samenwerkingsverband, net als TU Eindhoven, Elaad en netbeheerders."

sprintcharge systeem

Handelen in groene energie

SprintCharge kan méér dan trucks of bussen opladen, zegt Smidt. Het kan ook het energienet dynamisch ontlasten of zelfs ondersteunen. "Als er weinig energie is, bijvoorbeeld door een tekort aan wind of zon, wacht je met het opladen van de batterij. Als er een overschot is aan energie, laad je hem juist wél op.’
Smidt ziet hierin een toekomstig businessmodel voor de batterijen. ‘De batterij gebruik je ongeveer twee keer per dag om trucks of bussen op te laden. De rest van de tijd kan je het net ondersteunen bij een energietekort of -overschot. Bijvoorbeeld door energie terug te leveren aan het net wanneer er een tekort is. Je kunt dan handelen in groene energie."

De ontwikkeling van de SprintCharge is nog in volle gang. De eerste levering gaat waarschijnlijk in de eerste helft van 2020 naar Amerika. "Daar is het energienet vaak minder stabiel dan in Nederland en zijn de batterijen harder nodig. Maar ik verwacht dat levering in Europa ook snel zal volgen." Smidt ziet de toekomst positief in. "Het zal nog even duren voordat de SprintCharge helemaal zijn weg heeft gevonden. Maar over 15 jaar is deze gemeengoed."

Meer weten?

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.