Module 2

De juiste waardepropositie

Hoe is jouw propositie een antwoord op problemen, uitdagingen, wensen of ambities van klanten en prospects?

De inzichten uit de eerste module ‘Ken je klant’ vertalen naar de waardeproposities van je bedrijf voor de diverse stakeholders en rollen in het ecosysteem rondom je klant. De waarde die je kunt leveren is meervoudig: voor iedere rol kun je een eigen, unieke propositie formuleren. Denk goed na over een integrale propositie waarin naast het product, ook diensten en vooral de klantervaring wordt meegenomen. Dan toetsen we de onderliggende aannames in je propositie. Wat denk je te weten en wat weet je eigenlijk niet zo zeker in je propositie? En op basis van nieuwe inzichten komen we tot het scherper - of herdefiniëren van je propositie(s).

In deze module behandelen wij:

  • Sensing: vertragen om te versnellen
  • Oefenen in denken in product-dienst-klantervaring
  • Alle elementen van een propositie onderzoeken
    • De rollen in het ecosysteem
    • De juiste timing in de klantreis
    • De klantervaring
    • De aannames
  • Meervoudige proposities: voor iedere rol een eigen propositie
  • Je propositie als verhaal: de “waardestory”
  • Het formuleren en toetsen van aannames
  • Het (her)formuleren van je kernpropositie

Methoden

  • De U-bocht van innovatie
  • De product-dienst-klantervaring
  • Onderzoekmethoden naar elementen van een meervoudige propositie
  • De opbouw van een propositie
  • Schrijven van een waardestory
  • Methoden voor toetsen van aannames in de propositie
  • Nieuwe perspectieven of reframing van de propositie