Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Doel van het onderzoek

Het doel van het onderzoek was om tot een gedeelde en gedragen visie en aanpak over digitaal ondersteund leren te komen. De opbrengsten hiervan moeten op brede schaal toepasbaar zijn voor onderzoek en innovatie met digitaal ondersteund leren door bedrijven, roc’s en hogescholen in learning communities.

Learning communities zijn gigantisch divers. Ze hebben verschillende doelen, bestaan uit heel diverse partijen, en werken op allerhande manieren samen. Digitaal leren moet ondersteunend zijn aan die doelen en samenwerking, en niet bepalend. De uitdaging voor ons als onderzoekers was dan ook om de opbrengsten van het onderzoek relevant te laten zijn voor deze verscheidenheid!
– Bart Kleine Deters

De leeruitdaging

Leren speelt een grote rol in de energietransitie. Omdat het gaat om een systeemverandering, zijn we op weg naar een onzekere toekomst, waarin het antwoord moet worden geformuleerd op vragen die we soms nog niet eens kennen. Dit vraagt om een combinatie van leren, werken en innoveren, waarbij continu de connectie wordt gezocht met relevante partners in het onderwijs, onderzoek, en bedrijfsleven.

Hoe gaan we nu opleiden voor beroepen die er over tien jaar misschien heel anders uitzien? Bij automonteurs wordt bijvoorbeeld al steeds meer ingezet op elektrische motoren, in plaats van de klassieke verbrandingsmotoren. Maar wat als waterstof als brandstof over tien jaar doorbreekt? Daar moeten branches nu al over nadenken.
– Bart Kleine Deters

Bij deze uitdaging is volume, snelheid, en verbinding van doorslaggevend belang: heel veel mensen moeten leren, het liefst zo snel mogelijk, in lijn met hun eigen leerbehoefte, op de plek en via het medium van hun eigen keuze. Daarvoor moeten verbindingen aangegaan worden tussen heterogene partijen. De rol van kennis is veelvormig in dit proces: het kan gaan om kennis die simpelweg doorgegeven moet worden (kennisdoorstroom), het uitwisselen van kennis tussen heterogene partijen (kenniscirculatie), of het gezamenlijk creëren van nieuwe kennis over oplossingsrichtingen voor de energietransitie (co-creatie). Digitaal ondersteund leren kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Waarom digitaal leren?

Learning communities kiezen om uiteenlopende redenen voor digitaal ondersteund leren:

  • De belangrijkste hiervan is efficiëntie. Digitaal ondersteund leren maakt het makkelijk om massa te creëren, en zo bijvoorbeeld veel mensen tegelijkertijd op te leiden. Ook kan het plaats- en tijdonafhankelijk plaatsvinden; er kan altijd en overal geleerd worden.
  • Het leren zelf is potentieel van hogere kwaliteit, wat het efficiëntie-argument verder versterkt.
  • Een andere belangrijke reden om voor digitaal ondersteund leren te kiezen is de wens om theorie en praktijk beter met elkaar te verbinden. Dit kan doordat digitale communicatiemiddelen de afstand tussen beide kleiner maken, of doordat de praktijk in de theorie gebracht wordt door middel van eXtended Reality.
  • De laatste reden voor leergemeenschappen om digitaal te willen leren is de wens om een systematiek te hebben om kennisdoorstroom up-to-date te houden. Digitaal ondersteund leren helpt dan om kennis systematisch te ordenen, en op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken.
Met digitaal ondersteund leren bouw je flexibiliteit in je leren in. Flexibiliteit voor de lerende om tijd- en plaatsonafhankelijk te leren, flexibiliteit om te experimenteren met vorm en inhoud, en flexibiliteit om op te schalen. Een leermodule die je ontwikkelt voor je klas van 20 loodgieters kun je bijvoorbeeld tegen geringe kosten digitaliseren en toegankelijk maken voor 20.000 potentiële loodgieters!
– Bart Kleine Deters

Download het volledige rapport ‘Digital learning als versneller van innovatie’.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.