Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek was om tot een gedeelde en gedragen visie en aanpak over digitaal ondersteund leren te komen. De opbrengsten hiervan moeten op brede schaal toepasbaar zijn voor onderzoek en innovatie met digitaal ondersteund leren door bedrijven, roc’s en hogescholen in learning communities.
De leeruitdaging
Leren speelt een grote rol in de energietransitie. Omdat het gaat om een systeemverandering, zijn we op weg naar een onzekere toekomst, waarin het antwoord moet worden geformuleerd op vragen die we soms nog niet eens kennen. Dit vraagt om een combinatie van leren, werken en innoveren, waarbij continu de connectie wordt gezocht met relevante partners in het onderwijs, onderzoek, en bedrijfsleven.
Bij deze uitdaging is volume, snelheid, en verbinding van doorslaggevend belang: heel veel mensen moeten leren, het liefst zo snel mogelijk, in lijn met hun eigen leerbehoefte, op de plek en via het medium van hun eigen keuze. Daarvoor moeten verbindingen aangegaan worden tussen heterogene partijen. De rol van kennis is veelvormig in dit proces: het kan gaan om kennis die simpelweg doorgegeven moet worden (kennisdoorstroom), het uitwisselen van kennis tussen heterogene partijen (kenniscirculatie), of het gezamenlijk creëren van nieuwe kennis over oplossingsrichtingen voor de energietransitie (co-creatie). Digitaal ondersteund leren kan hierbij een belangrijke rol spelen.
Waarom digitaal leren?
Learning communities kiezen om uiteenlopende redenen voor digitaal ondersteund leren:
- De belangrijkste hiervan is efficiëntie. Digitaal ondersteund leren maakt het makkelijk om massa te creëren, en zo bijvoorbeeld veel mensen tegelijkertijd op te leiden. Ook kan het plaats- en tijdonafhankelijk plaatsvinden; er kan altijd en overal geleerd worden.
- Het leren zelf is potentieel van hogere kwaliteit, wat het efficiëntie-argument verder versterkt.
- Een andere belangrijke reden om voor digitaal ondersteund leren te kiezen is de wens om theorie en praktijk beter met elkaar te verbinden. Dit kan doordat digitale communicatiemiddelen de afstand tussen beide kleiner maken, of doordat de praktijk in de theorie gebracht wordt door middel van eXtended Reality.
- De laatste reden voor leergemeenschappen om digitaal te willen leren is de wens om een systematiek te hebben om kennisdoorstroom up-to-date te houden. Digitaal ondersteund leren helpt dan om kennis systematisch te ordenen, en op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken.