Om de gestelde doelen en missies in het kader van de energietransitie te behalen, is versterking van nieuwe kennis- en innovatie een belangrijke voorwaarde. Daarbij gaat het niet alleen om kennis- en innovatieontwikkeling, maar ook om (versnelde) vertaling daarvan naar opleiding en toepassing in de praktijk. Tevens is er een sterke behoefte aan voldoende (geschoold) personeel, waarbij de huidige tekorten steeds groter worden. In aansluiting hierop is het concept Learning Communities (hierna: LC’s) in 2016 door de Topsectoren ontwikkeld als denkmodel om leren, werken, innoveren (en onderzoeken) in publiek-private samenwerkingen optimaal te verbinden, om zo innovatiebeleid beter te laten aansluiten op de human capital aanpak.
In opdracht van RVO en onder aansturing van de Topsector Energie (TSE) heeft Dialogic onderzoek gedaan naar de inzet van LC’s in de context van de energietransitie. De achterliggende vraag bij dit onderzoek luidt: Hoe ontwikkelen we met een optimale inzet van LC’s een duurzaam en betaalbaar energiesysteem? Hiervoor is in dit onderzoek ingezoomd op de rol van Learning Communities in de TSE. Eerst is geïnventariseerd welke LC’s actief zijn in de context van de TSE en welke instrumenten en kennis er beschikbaar zijn voor deze LC’s. Op een aantal LC’s is verder ingezoomd om te identificeren welke knelpunten ze ervaren, welke (onbeantwoorde) kennisbehoefte ze hierbij hebben en hoe behaalde resultaten vanuit LC’s verder opgeschaald kunnen worden. Op basis hiervan zijn de belangrijkste onderwerpen uitgelicht en is een onderzoeksagenda opgesteld. Verder is ingezoomd op de mogelijkheden voor een monitor voor LC’s, het verspreiden van succesverhalen vanuit de LC’s en de benutting van de netwerken die rond het thema Learning Communities zijn opgezet.