Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Om de gestelde doelen en missies in het kader van de energietransitie te behalen, is versterking van nieuwe kennis- en innovatie een belangrijke voorwaarde. Daarbij gaat het niet alleen om kennis- en innovatieontwikkeling, maar ook om (versnelde) vertaling daarvan naar opleiding en toepassing in de praktijk. Tevens is er een sterke behoefte aan voldoende (geschoold) personeel, waarbij de huidige tekorten steeds groter worden. In aansluiting hierop is het concept Learning Communities (hierna: LC’s) in 2016 door de Topsectoren ontwikkeld als denkmodel om leren, werken, innoveren (en onderzoeken) in publiek-private samenwerkingen optimaal te verbinden, om zo innovatiebeleid beter te laten aansluiten op de human capital aanpak.

In opdracht van RVO en onder aansturing van de Topsector Energie (TSE) heeft Dialogic onderzoek gedaan naar de inzet van LC’s in de context van de energietransitie. De achterliggende vraag bij dit onderzoek luidt: Hoe ontwikkelen we met een optimale inzet van LC’s een duurzaam en betaalbaar energiesysteem? Hiervoor is in dit onderzoek ingezoomd op de rol van Learning Communities in de TSE. Eerst is geïnventariseerd welke LC’s actief zijn in de context van de TSE en welke instrumenten en kennis er beschikbaar zijn voor deze LC’s. Op een aantal LC’s is verder ingezoomd om te identificeren welke knelpunten ze ervaren, welke (onbeantwoorde) kennisbehoefte ze hierbij hebben en hoe behaalde resultaten vanuit LC’s verder opgeschaald kunnen worden. Op basis hiervan zijn de belangrijkste onderwerpen uitgelicht en is een onderzoeksagenda opgesteld. Verder is ingezoomd op de mogelijkheden voor een monitor voor LC’s, het verspreiden van succesverhalen vanuit de LC’s en de benutting van de netwerken die rond het thema Learning Communities zijn opgezet.

Bekijk het volledige rapport hieronder.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.