Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

De Energy Investor Day is een matchmaking evenement waarbij innovatieve startups en scale-ups hun kapitaalbehoefte presenteren aan een groep investeerders. De bedrijven bevinden zich doorgaans in de ‘early stage’ of ‘early growth’ fase en zijn op zoek naar een kapitaalinjectie van € 100.000 tot € 2 miljoen. Het event is een initiatief van het Financieringsloket van de Topsector Energie. Wat ooit begon als een kleine bijeenkomst waar 4 ondernemers zichzelf presenteerden aan 7 investeerders, is het inmiddels uitgegroeid tot hét matchmaking event voor innovatieve ondernemers en investeerders in de energietransitie. Omdat de animo maar bleef groeien, wordt het event sinds 2 jaar elk kwartaal georganiseerd in samenwerking met de regionale ontwikkelmaatschappijen (ROM’s).

De energietransitie op stoom

Dat de energietransitie nu echt vaart begint te krijgen is ook af te zien aan het aantal investeerders: de afgelopen 2 jaar hebben we een verdubbeling gezien van investeringsfondsen, familie offices en business angels die op de Energy Investor Day afkomen. Vanuit de groeiende behoefte van deze financiers om te faciliteren in de financieringsbehoeften van innovatieve ondernemers is 1,5 jaar geleden de Energy Investor Community ontstaan. Partner KplusV is sinds vrijwel het begin betrokken bij het event en de community, en selecteert de start- en scale-ups die hun bedrijf en innovatie mogen gaan pitchen.

EID Q2 2023_1

Facts & figures

Een aantal cijfers en learnings van 5 jaar Energy Investor Day:

  • In 5 jaar tijd kent het event 259 (unieke) aanmeldingen (24 gemiddeld per EID).
  • 66 bedrijven hebben op het podium gestaan, waarvan 15 zich meerdere keren hebben aangemeld. Eerder zijn zij afgewezen vanwege nog niet ‘investor ready’ zijn.
  • De meeste bedrijven zijn actief in de gebouwde omgeving, gevolgd door offshore energie. 71% van deze bedrijven houdt zich bezig met het ontwikkelen van ‘hardware’, 19% met ‘software’ en 10% met ‘hybride’ software/hardware oplossingen.
  • Uit alle edities zijn in totaal 14 rechtstreekse financieringen ontstaan. De kans op funding na een match is 7% (periode 2019-2022), oftewel: 1,5 van de 6 startups en scale-ups vindt financiering via de Energy Investor Day.

Ondanks deze cijfers blijft financiering ophalen desalniettemin lastig en wordt het steevast onderschat door startups en scale-ups. Startups doen er goed aan om ‘investor ready’ aan de start te verschijnen en hierin te investeren (in tijd en middelen). Van de bedrijven die pitchen tijdens de Energy Investor Day vindt 28% financiering, maar slechts 25% haalt het podium.

Voor een goed idee is financiering te vinden!

Uiteindelijk vindt 75% van de bedrijven – vaak later dan gewenst (tot wel 3 jaar na dato) – toch financiering. Toch gaat ook 25% van de startups failliet of blijft op het huidige bedrijfsniveau hangen en groeit niet door. Financiering zoeken duurt daarom veel langer dan gedacht (tussen 9-12 maanden van pitch deck ‘af’ tot geld op de bank) en dit valt ondernemers vaak tegen. Het kost een bedrijf al snel een halve dag in de week in een geconcentreerde periode van 6-9 maanden, tijd die men liever in het bedrijf en innovatieontwikkeling zou willen steken.

Toch hoeft dit niet af te schrikken want voor een goed idee is altijd geld. Investeerders hanteren alleen vaak wel een andere definitie van een ‘goed idee’. Zij vinden onder een goed idee ook vallen dat er een sterk complementair team aanwezig is (Hipster, Hacker en Hustler), dat de innovatie uniek en beschermbaar moet zijn en dat de propositie bovendien schaalbaar is. Opvallend is daarnaast dat investeerders, aan gemiddeld 2 van de 6 bedrijven die op het podium staan, teruggeven dat de groei ambities hoger mogen zijn en er meer risico genomen mag worden.

De energietransitie is complex en laat zich lastig voorspellen: we weten simpelweg niet welke route het zal nemen en wat we onderweg nog gaan tegenkomen. Dit vraagt om risico’s durven nemen, nieuwsgierig blijven maar ook lef, van zowel ondernemer als investeerder. Desalniettemin laten beide kanten zien dat er voldoende perspectief en potentie is om de energietransitie in ambitie en resultaat te gaan realiseren. De relatie is nog jong, partijen leren elkaar nog maar net kennen maar zijn beide enorm gemotiveerd en enthousiast om te onderzoeken wat ze aan elkaar hebben.

De groeiende interesse van investeerders in de energietransitie stemt ons in ieder geval zeer positief voor de komende jaren. Want naast alle nieuwe kennis en oplossingen die startups en scale-ups voortbrengen, hebben we simpelweg ook de middelen nodig om te kunnen realiseren maar vooral om te kunnen opschalen. De Energy Investor Day zal daarom ook in 2024 weer terugkeren. Op naar de volgende 5 jaar!

EID 28 juni_1
Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.