Informatie ontvangen en inzetten
Simpel, repeterend werk wordt steeds vaker alleen nog gedaan door computers of word ondersteund met AR instructies. Computers beschikken over rekenkracht waarmee ze ook kunnen fungeren als kennisbank en mensen begeleiden in hun werk. Hardware is nodig, maar de intelligentie zit in de software, vertelt Bram: “In plaats van medewerkers inwerken wordt de software ingeregeld. Specialisten blijven nodig voor complexe zaken waar creativiteit voor nodig is, maar de informatie voor het voorkomen van downtime, sneller kunnen schakelen en beslissingen maken rolt zo uit het systeem. Aan boord zijn het sensoren die de hele dag alles doormeten en continu informatie leveren. Het vergt een andere manier van denken en het inzien van eigen behoeften. Vaak wordt gefocust op één pijnpunt, zoals in de scheepvaart op het in kaart brengen van de brandstof of automatische rapportages. Inmiddels zijn 25 applicaties ontwikkeld die op één infrastructuur draaien en samen een totaaloplossing bieden voor maritieme bedrijven. TechBinder werkt als een IoT systeemintegrator en onze partners hebben onder meer specifieke domeinkennis die we combineren in één pakket richting de klant. Hoe langer zij werken met onze oplossingen, hoe meer informatie wordt gedeeld. Hiermee kunnen klanten slimmer inkopen, updaten, onderhoud plegen en plannen. Belangrijk is dat de data eigendom blijft van de klant. Zo bouwen ze zelf aan hun competitive advantage.”
Is de innovatie een antwoord op een probleem?
Bram ziet het ondernemerschap als één grote leerschool: “Tijdens mijn werk voor een corporate heb ik niet goed gerealiseerd wat er allemaal komt kijken bij het vermarkten van een product. In het begin hebben we ons met TechBinder gefocust op de technische propositie en hoe het product in elkaar steekt. Nu focussen we ons in marketing en communicatie op het oplossen van een bedrijfsprobleem. Wat is een bedrijfskundig probleem voor klanten? Denk aan beter plannen, beslissingen maken, meer efficiëntie en kostenbesparing. Dat zijn de thema’s waar we ons op richten in pitches en kennismakingen. Daardoor hebben we ook geleerd dat onze doelgroep niet de techneuten zijn, maar de beslissingsmakers binnen bedrijven.” Bram pauzeer even en weegt zijn woorden. Dan vertelt hij: “We hebben onze producten misschien iets te vroeg gelanceerd in de markt en werd er op dat moment wel gesproken over autonoom varen en digital twins, maar in de praktijk bleek dat dit nog weinig echte inhoud had. Onze innovatie was nog een stap te ver en al helemaal omdat de Covid-19 pandemie net was uitgebroken. Bedrijven hadden geen reden om ons uit te nodigen en al het contact verliep digitaal. Terwijl juist de interactie en reactie van klanten van enorme meerwaarde is.”
-
TechBinder heeft twee producten op de markt: Smart Vessel Optimizer (SVO) en Smart Field Support (SFS). Oplossingen die de mens-machine interactie verbeteren en die leiden tot meer efficiëntie, optimalisatie en duurzaamheid. Ze bedienen niet alleen eindklanten zoals werven en rederijen, maar ook OEM’s en hun eigen value-adding partners. De oplossingen zorgen voor nieuwe inzichten uit bestaande asset data en vormen een kennisbank waar de expertise van specialisten wordt opgeslagen. Kennis uit mens en machine laten groeien voor een optimalere bedrijfsvoering. Met behulp van de SVO wordt data uit schepen verzameld en is het mogelijk om uit best practices de gehele vloot te optimaliseren. De SFS combineert data analytics met AR- en VR-technologie waardoor teams toegang krijgen tot informatie, richtlijnen en deskundige kennis. Door deze eenvoudig gebrachte informatie, kunnen mensen taken uitvoeren op afstand en met veel minder afhankelijkheid van specialisten of specifieke training.
Een voorbeeld stellen
De aansluiting met de markt is anno 2023 wél gevonden en dat is mede dankzij de partners waar TechBinder mee samenwerkt: “We hebben bewust nagedacht over de opbouw van het bedrijf en op het gebied van de technologie partneren we met volwassen bedrijven zoals Schneider Electric en Aveva. Schneider is een oud-werkgever en in 2017 stond ik aan het roer van een pilot bij Damen met wat het beginsel was van onze oplossingen nu. Binnen een maand was de ROI reeds behaald. Iets wat de aandacht heeft getrokken van de bedrijven waar we nu mee samenwerken. Daardoor hebben we nu toegang tot gedegen en schaalbare technologie die wereldwijd wordt ondersteund. Wij bieden een flexibele schil voor deze bedrijven en zij profiteren van innovatie, een agile aanpak en ons snelle schakelen. Er gebeurt nu veel in onze markt. Waar kleine bedrijven vaak een niche bedienen en grote bedrijven minder flexibel zijn, heeft TechBinder een meer holistische kijk op de markt. Dat maakt het voor bedrijven interessant om te partneren. Als ondernemer heb ik het nodig om te kunnen sparren met volwassen bedrijven en die zoek ik bewust op in mijn netwerk. Alles zelf uitvinden kost te veel tijd en energie en dan helpt een hecht netwerk bij het maken van beslissingen.”

Kansen zien en samenwerken
Naast zijn compagnon Aldwin Schroot heeft Bram geen andere teamleden. Maar dit is wel een doel voor de toekomst en ligt in lijn met ambities van het bedrijf: “Op den duur gaan we op zoek naar specialisten op het gebied van techniek, projectmanagement en marketing en communicatie. Deze stap maken voelt natuurlijk en biedt ruimte voor doorontwikkeling en groei die we met elkaar realiseren.” Daarin richt het bedrijf zich op de nieuwe generatie van de werkvloer, namelijk studenten. Bram vertelt: “Op dit moment werken we samen met studenten van verschillende universiteiten en hogescholen. Het leuke is dat zij creatief zijn en nog geen bias hebben. We laten ze nieuwe technologieën valideren en een innovatieversneller ontwikkelen, zodat bedrijven tijdens een pilot in enkele weken ontdekken of het product van meerwaarde is. Technisch gebeurt er nu van alles in de markt en alle technologieën zoals AI, VR en blockchain koppelen met elkaar. Die ontwikkelingen houden wij - en de nieuwe generatie - nauwlettend in de gaten, net als de regelgeving rondom de CO2-heffing en de vraag die daaruit ontstaat. Vaak hebben bedrijven in de maritieme sector geen idee wat ze aan CO2 uitstoten en wij kunnen dit tot in detail in kaart brengen met onze oplossingen. Samenwerken en koers houden zijn hierin belangrijk.”
Slim verbinden met gelijkgestemden
Bram is als ondernemer aangesloten bij de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht; een digitale speeltuin waar bedrijven naartoe komen om te testen en leren. Start-ups, internationale bedrijven en mbo-studenten werken samen binnen een consortium. TechBinder voorziet als partner in de techniek en creëert roadmaps die aansluiten bij de vraagstukken vanuit bedrijven: “We stimuleren de (maritieme) innovaties van het bedrijfsleven, technologie, robotica, ICT en duurzame exploitatie. In twee maanden bouwen we samen een MVP voor bedrijven, waar we nauw mee samenwerken en contact hebben. Ook hier kunnen we goed laten zien wie wij zijn en wat wij doen, een win-win situatie. De mens-machine combinatie komt steeds meer naar de voorgrond en we moeten accepteren dat technologie soms beter is dan mensen. Denk aan het evalueren van veel informatie en zoeken in een grote hoeveelheid data. De kunst is om technologie onze taal te laten spreken, zodat wij nog beter ons werk kunnen doen. In een thuisomgeving is domotica al volledig geaccepteerd en de industrie gaat daar ook naartoe. Met AI leren computers en komen tot bevindingen waar wij nooit aan gedacht hebben. Dat biedt kansen en oplossingen voor bedrijven.”