Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Informatie ontvangen en inzetten

Simpel, repeterend werk wordt steeds vaker alleen nog gedaan door computers of word ondersteund met AR instructies. Computers beschikken over rekenkracht waarmee ze ook kunnen fungeren als kennisbank en mensen begeleiden in hun werk. Hardware is nodig, maar de intelligentie zit in de software, vertelt Bram: “In plaats van medewerkers inwerken wordt de software ingeregeld. Specialisten blijven nodig voor complexe zaken waar creativiteit voor nodig is, maar de informatie voor het voorkomen van downtime, sneller kunnen schakelen en beslissingen maken rolt zo uit het systeem. Aan boord zijn het sensoren die de hele dag alles doormeten en continu informatie leveren. Het vergt een andere manier van denken en het inzien van eigen behoeften. Vaak wordt gefocust op één pijnpunt, zoals in de scheepvaart op het in kaart brengen van de brandstof of automatische rapportages. Inmiddels zijn 25 applicaties ontwikkeld die op één infrastructuur draaien en samen een totaaloplossing bieden voor maritieme bedrijven. TechBinder werkt als een IoT systeemintegrator en onze partners hebben onder meer specifieke domeinkennis die we combineren in één pakket richting de klant. Hoe langer zij werken met onze oplossingen, hoe meer informatie wordt gedeeld. Hiermee kunnen klanten slimmer inkopen, updaten, onderhoud plegen en plannen. Belangrijk is dat de data eigendom blijft van de klant. Zo bouwen ze zelf aan hun competitive advantage.”

We hebben onze producten misschien iets te vroeg gelanceerd.
– Bram van den Boom

Is de innovatie een antwoord op een probleem?

Bram ziet het ondernemerschap als één grote leerschool: “Tijdens mijn werk voor een corporate heb ik niet goed gerealiseerd wat er allemaal komt kijken bij het vermarkten van een product. In het begin hebben we ons met TechBinder gefocust op de technische propositie en hoe het product in elkaar steekt. Nu focussen we ons in marketing en communicatie op het oplossen van een bedrijfsprobleem. Wat is een bedrijfskundig probleem voor klanten? Denk aan beter plannen, beslissingen maken, meer efficiëntie en kostenbesparing. Dat zijn de thema’s waar we ons op richten in pitches en kennismakingen. Daardoor hebben we ook geleerd dat onze doelgroep niet de techneuten zijn, maar de beslissingsmakers binnen bedrijven.” Bram pauzeer even en weegt zijn woorden. Dan vertelt hij: “We hebben onze producten misschien iets te vroeg gelanceerd in de markt en werd er op dat moment wel gesproken over autonoom varen en digital twins, maar in de praktijk bleek dat dit nog weinig echte inhoud had. Onze innovatie was nog een stap te ver en al helemaal omdat de Covid-19 pandemie net was uitgebroken. Bedrijven hadden geen reden om ons uit te nodigen en al het contact verliep digitaal. Terwijl juist de interactie en reactie van klanten van enorme meerwaarde is.”

Alles zelf uitvinden kost te veel tijd en energie en dan helpt een hecht netwerk bij het maken van beslissingen.
– Bram van den Boom

Een voorbeeld stellen

De aansluiting met de markt is anno 2023 wél gevonden en dat is mede dankzij de partners waar TechBinder mee samenwerkt: “We hebben bewust nagedacht over de opbouw van het bedrijf en op het gebied van de technologie partneren we met volwassen bedrijven zoals Schneider Electric en Aveva. Schneider is een oud-werkgever en in 2017 stond ik aan het roer van een pilot bij Damen met wat het beginsel was van onze oplossingen nu. Binnen een maand was de ROI reeds behaald. Iets wat de aandacht heeft getrokken van de bedrijven waar we nu mee samenwerken. Daardoor hebben we nu toegang tot gedegen en schaalbare technologie die wereldwijd wordt ondersteund. Wij bieden een flexibele schil voor deze bedrijven en zij profiteren van innovatie, een agile aanpak en ons snelle schakelen. Er gebeurt nu veel in onze markt. Waar kleine bedrijven vaak een niche bedienen en grote bedrijven minder flexibel zijn, heeft TechBinder een meer holistische kijk op de markt. Dat maakt het voor bedrijven interessant om te partneren. Als ondernemer heb ik het nodig om te kunnen sparren met volwassen bedrijven en die zoek ik bewust op in mijn netwerk. Alles zelf uitvinden kost te veel tijd en energie en dan helpt een hecht netwerk bij het maken van beslissingen.”

Techbinder afbl1

Kansen zien en samenwerken

Naast zijn compagnon Aldwin Schroot heeft Bram geen andere teamleden. Maar dit is wel een doel voor de toekomst en ligt in lijn met ambities van het bedrijf: “Op den duur gaan we op zoek naar specialisten op het gebied van techniek, projectmanagement en marketing en communicatie. Deze stap maken voelt natuurlijk en biedt ruimte voor doorontwikkeling en groei die we met elkaar realiseren.” Daarin richt het bedrijf zich op de nieuwe generatie van de werkvloer, namelijk studenten. Bram vertelt: “Op dit moment werken we samen met studenten van verschillende universiteiten en hogescholen. Het leuke is dat zij creatief zijn en nog geen bias hebben. We laten ze nieuwe technologieën valideren en een innovatieversneller ontwikkelen, zodat bedrijven tijdens een pilot in enkele weken ontdekken of het product van meerwaarde is. Technisch gebeurt er nu van alles in de markt en alle technologieën zoals AI, VR en blockchain koppelen met elkaar. Die ontwikkelingen houden wij - en de nieuwe generatie - nauwlettend in de gaten, net als de regelgeving rondom de CO2-heffing en de vraag die daaruit ontstaat. Vaak hebben bedrijven in de maritieme sector geen idee wat ze aan CO2 uitstoten en wij kunnen dit tot in detail in kaart brengen met onze oplossingen. Samenwerken en koers houden zijn hierin belangrijk.”

Slim verbinden met gelijkgestemden

Bram is als ondernemer aangesloten bij de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht; een digitale speeltuin waar bedrijven naartoe komen om te testen en leren. Start-ups, internationale bedrijven en mbo-studenten werken samen binnen een consortium. TechBinder voorziet als partner in de techniek en creëert roadmaps die aansluiten bij de vraagstukken vanuit bedrijven: “We stimuleren de (maritieme) innovaties van het bedrijfsleven, technologie, robotica, ICT en duurzame exploitatie. In twee maanden bouwen we samen een MVP voor bedrijven, waar we nauw mee samenwerken en contact hebben. Ook hier kunnen we goed laten zien wie wij zijn en wat wij doen, een win-win situatie. De mens-machine combinatie komt steeds meer naar de voorgrond en we moeten accepteren dat technologie soms beter is dan mensen. Denk aan het evalueren van veel informatie en zoeken in een grote hoeveelheid data. De kunst is om technologie onze taal te laten spreken, zodat wij nog beter ons werk kunnen doen. In een thuisomgeving is domotica al volledig geaccepteerd en de industrie gaat daar ook naartoe. Met AI leren computers en komen tot bevindingen waar wij nooit aan gedacht hebben. Dat biedt kansen en oplossingen voor bedrijven.”

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.