Een van de fundamenten van de Nederlandse economie is een goed opgeleide beroepsbevolking. Door grote maatschappelijke transities en de daarmee veranderende arbeidsmarkt stopt opleiden echter niet meer bij het afronden van initieel onderwijs. Leven Lang Ontwikkelen (LLO) staat daarom al geruime tijd op de landelijke agenda van het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven. Het huidige systeem van LLO laat echter vier uitdagingen zien. In de eerste plaats is er onvoldoende zicht op de benodigde kennis en competenties (skills) van de toekomst. Ten tweede zijn er onvoldoende mogelijkheden om deze skills te leren. Ten derde zijn de publieke onderwijsinstellingen waar LLO aangeboden kan worden onvoldoende ingericht voor deze uitdaging. Tot slot is de leercultuur in Nederland onvoldoende ontwikkeld. In het licht van deze uitdagingen heeft het kabinet besloten om de Groeifondsaanvraag van de Nationale LLO-Katalysator te honoreren.
De LLO-Katalysator is een initiatief van het middelbaar beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten om een noodzakelijke impuls te geven aan LLO, zowel landelijk als in de regio’s. Doel van de LLO-Katalysator is te komen tot een zelfstandig functionerend LLO-ecosysteem waarin organisaties en professionals adequaat kunnen inspelen op de snel veranderende arbeidsmarkt en samenleving. Dit moet leiden tot een hogere deelname aan LLO en daarmee aan versterking van de economische groei.
De rol van de LLO-Katalysator is het initiëren en coördineren van samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven/organisaties en overheid, het creëren van nieuwe oplossingen daar waar ‘gaten’ vallen en het verstrekken van middelen waar nodig om LLO landelijk en regionaal efficiënter en effectiever te organiseren.
De LLO-Katalysator bestaat uit vier bouwstenen:
-
Met de ontwikkeling van een LLO-Radar worden de benodigde skills voor de toekomst van de (regionale) arbeidsmarkt inzichtelijk gemaakt, nu en op (middel)lange termijn. Deze LLO-Radar bouwt hierbij voort op bestaande onderzoeken en aanwezige kennis.
-
Regio’s worden gefaciliteerd en gestimuleerd om in (bestaande) samenwerkingsstructuren te komen tot LLO-oplossingen gericht op skills die nodig zijn voor de transities. In cocreatielabs werken zij aan het verdiepen van de noodzakelijke skills en het ontwerpen en inzetten van oplossingen. Vanuit LLO-Katalysator ondersteunen wij de vorming van deze cocreatielabs met begeleiding en praktische handvatten en faciliteren wij het delen van opgedane kennis en succesvolle LLO-oplossingen tussen de regio’s.
-
Onderwijsinstellingen worden gestimuleerd om succesvol, transitiegericht LLO-oplossingen schaalbaar, betaalbaar, kwalitatief hoogwaardig en toegankelijk structureel aan te bieden door ondersteuning bij de professionalisering van deze organisatie rond LLO. Denk hierbij aan de interne administratie en -systemen, dataverzameling, registratie communicatie en andere werkprocessen. Daarnaast is speciale aandacht voor de ontwikkeling van doceren aan professionals.
-
Werknemers en werkgevers worden geactiveerd om in LLO-trajecten te participeren, onder andere met gerichte adviezen en publiekscampagne.
De LLO-Katalysator hanteert een gefaseerde, lerende aanpak langs economische en maatschappelijke transities en met behulp van bestaande netwerken, waarbij kleinschalig wordt beginnen. De regio vormt hierbij de primaire structuur voor ontwerpen, bouwen en testen van oplossingen en landelijk wordt waar mogelijk opgeschaald. Via regionale transitiedeals tussen onderwijs, organisaties en overheid wordt de vraag naar scholing en het aanbod van opleidingstrajecten bij elkaar gebracht passend bij de economie en de maatschappelijk opgaven van elke regio en de mensen die daar werken.