Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Doel van het onderzoek

Het kernidee van het onderzoek was meer inzicht te krijgen in de woonbeleving van gezinnen en het besluitvormingsproces rondom duurzaam onderhoud en verbetering (energiemaatregelen) van de woning. De rol van de vrouw en de kinderen stonden in het onderzoek centraal.

Resultaten

In dit onderzoek is gekeken naar de rol van verschillende gezinsleden in de besluitvorming binnen dat gezin bij energiebesparende en energieopwekkende maateregelen in de woning. Hiertoe zijn 40 gezinnen geïnterviewd die isolatie- en/of energie opwek maatregelen getroffen hebben in hun woning en zijn gesprekken gevoerd met uitvoerende partijen. Naast meer kennis over de besluitvorming binnen gezinnen was het doel van het onderzoek om handvatten te ontwikkelen waarmee adviseurs, installateurs en andere uitvoerders in de praktijk de gezinnen beter kunnen ondersteunen in hun besluitvorming. Het doel hiervan is het tempo van aanschaf en aantal energiebesparende maateregelen te doen toenemen.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek bij de 40 gezinnen zijn:

  1. Fijn wonen vormt het startpunt, Gezinnen geven aan een fijne woonbeleving voor te laten gaan op energiebesparing.
  2. Mannen en vrouwen vinden andere dingen belangrijk in de woning. Zo hechten vrouwen veel waarde aan licht en een gezond binnenklimaat. Mannen hechten veel waarde aan ruimte en een praktische woning.
  3. Mannen en vrouwen zetten beïnvloedingsstrategieën in
  4. Type gezin is van invloed, 40% van de geïnterviewde gezinnen heeft een traditionele rolverdeling waarbij de vrouw veel thuis is en het huishouden doet, de man voor het inkomen zorgt en het grote woningonderhoud. Bij 60% van de gezinnen is sprake van een moderne rolverdeling waarbij de taken meer gelijk verdeeld zijn. Al blijkt ook daar het groot onderhoud (grotendeels) bij de man te liggen en de woninginrichting (grotendeels) bij de vrouw.
  5. Kinderen hebben invloed, maar indirect. Ze praten niet direct mee met de beslissing, maar kunnen deze wel indirect beïnvloeden. Bijvoorbeeld doordat de ouders een fijne omgeving voor het kind wil om huiswerk te maken, of doordat ze een goede toekomst voor hun kinderen willen.
  6. Er zijn 2 typen besluitvormingsprocessen: binnen een Individueel gezin of samen met andere gezinnen. De besluitvorming binnen het gezin is anders wanneer ze mee doen met een collectieve inkoopactie (minder beslismomenten), dan wanneer ze zelf tot actie besluiten.
  7. Gezinnen hechten veel waarde aan extern advies. Dit kan zowel vanuit professionele experts komen, als van vrienden of buren. Deze laatste groep wordt vanwege de onafhankelijkheid ook sterk gewaardeerd.

Deze conclusies zijn verwerkt in een ‘tussenworkshop’ die is gebruikt om ‘uit de praktijk’ op te halen hoe deze inzichten tot effectiever advies zou kunnen leiden. Belangrijke aanbevelingen die hieruit volgden zijn:

  1. Maak deze conclusies ook bekend bij marketing en communicatieafdelingen en bij partijen gericht op productontwikkeling
  2. Maak de kennis praktisch toepasbaar en verbindt ze met andere advieskennis
  3. Zorg dat deze kennis een plek krijgt in het opleidingsprogramma van energiecoaches, adviseurs en uitvoerders.

De bevindingen van het onderzoek zijn verwerkt tot een e-magazine met de belangrijkste lessen en tips. Daarnaast is de training energiecoach van Hoom aangepast op basis van de inzichten uit het onderzoek en lopen er gesprekken met onder andere ISSO en BOB om de resultaten van het onderzoek een plek te laten krijgen in hun opleidingsprogramma’s.

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.