Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Het renoveren en vervangen van woningen heeft een grote impact op bewoners. In de praktijk zien we dat bewoners vaak erg opzien tegen de veranderingen. Het verkrijgen van instemming van huurders vormt een daarmee belangrijk obstakel.

In dit onderzoek stond daarom de vraag centraal hoe je de weerstanden van huurders wegneemt voor vervanging (sloop en nieuwbouw) van hun woning.

Uitkomsten van het onderzoek

Voor woningcorporaties is het belangrijk om bewoners mee te nemen in de plannen voor het renoveren of vervangen van hun woningen. Alleen dan zullen zij instemmen met deze plannen en kan het proces soepel verlopen.

Het is dan ook van belang dat woningcorporaties op een prettige en duidelijke manier met bewoners communiceren over hun plannen met de woningen. Ook is het belangrijk om te luisteren naar de wensen en ideeën van bewoners.

In het project “Bewonerscommunicatie bij vervangende nieuwbouw” heeft TNO samen met Area, Openbaar Belang en Woonstede een communicatieaanpak ontwikkeld om instemming te verkrijgen van bewoners voor vervanging van hun woning.

Gedurende de looptijd van dit project is er in verschillende media aandacht besteed aan de problemen die spelen in de communicatie tussen bewoners en woningcorporaties. De belangrijkste voorbeelden hiervan zijn:

• De Zembla-uitzending over bewonerscommunicatie bij Portaal, waarin zeer ontevreden huurders zijn benaderd door de pers om hun ervaringen te delen (juni 2018).

• De uitzending rijdende rechter over huurders, waarin zeer ontevreden huurders vragen de rijdende rechter te kijken naar hun rechten bij renovatie door hun woningcorporatie.

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.