Het renoveren en vervangen van woningen heeft een grote impact op bewoners. In de praktijk zien we dat bewoners vaak erg opzien tegen de veranderingen. Het verkrijgen van instemming van huurders vormt een daarmee belangrijk obstakel.
In dit onderzoek stond daarom de vraag centraal hoe je de weerstanden van huurders wegneemt voor vervanging (sloop en nieuwbouw) van hun woning.
Uitkomsten van het onderzoek
Voor woningcorporaties is het belangrijk om bewoners mee te nemen in de plannen voor het renoveren of vervangen van hun woningen. Alleen dan zullen zij instemmen met deze plannen en kan het proces soepel verlopen.
Het is dan ook van belang dat woningcorporaties op een prettige en duidelijke manier met bewoners communiceren over hun plannen met de woningen. Ook is het belangrijk om te luisteren naar de wensen en ideeën van bewoners.
In het project “Bewonerscommunicatie bij vervangende nieuwbouw” heeft TNO samen met Area, Openbaar Belang en Woonstede een communicatieaanpak ontwikkeld om instemming te verkrijgen van bewoners voor vervanging van hun woning.
Gedurende de looptijd van dit project is er in verschillende media aandacht besteed aan de problemen die spelen in de communicatie tussen bewoners en woningcorporaties. De belangrijkste voorbeelden hiervan zijn:
• De Zembla-uitzending over bewonerscommunicatie bij Portaal, waarin zeer ontevreden huurders zijn benaderd door de pers om hun ervaringen te delen (juni 2018).
• De uitzending rijdende rechter over huurders, waarin zeer ontevreden huurders vragen de rijdende rechter te kijken naar hun rechten bij renovatie door hun woningcorporatie.
Meer informatie
- Meer informatie over het project vind je in de projectendatabase.
- De eindrapportage is hier te lezen