Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

In dit onderzoek stond de vraag centraal hoe succesvolle interventies kunnen worden opgezet zodat ook individuen die zelf de energierekening niet betalen energie gaan besparen door hun gedrag te veranderen?

Onderzoeksmethode

Het onderzoek richtte zich op het effect van verschillende interventies op het gedrag van hotelgasten en studenten. Met verschillende veldexperimenten werden niet-financiële manieren om energiebesparing te bevorderen getest. Studenten die een semester lang in The Student Hotel verbleven en ‘normale’ hotelgasten hebben hierbij verschillende interventies ondergaan. Met slimme meetapparatuur is het precieze elektriciteitsverbruik, thermostaatgebruik en warm waterverbruik van de gasten in kaart gebracht.

In de pilot hebben de onderzoekers geëxperimenteerd met een interventie waar sommige studenten een commitment tekenden en een cadeautje kregen als dank voor hun deelname. De hypothese was dat mensen die zich committeren aan energiebesparend gedrag, dit ook gaan vertonen. Met de cadeautjes wilden de onderzoekers ervoor zorgen dat de studenten iets terug wilden doen voor The Student Hotel, in dit geval door energie te besparen. Dit is getest door de gasten te verdelen in verschillende experimentele groepen.

Resultaten

De onderzoekers concludeerden dat het helpt als mensen zich actief committeren aan energiebesparend gedrag. Dit effect is te vergroten door hen hier vooraf voor te belonen met een cadeautje voor zichzelf. Er is ook een positief effect gevonden wanneer studenten een cadeautje voor een ander ontvangen en geen commitment tekenen. Het experiment is vervolgens herhaald. Daarbij is ook gebruik gemaakt van slimme meetapparatuur om het daadwerkelijke elektriciteitsverbruik te meten. De resultaten van deze studie worden nu geanalyseerd. De eerste resultaten laten steeds een effect van 2,5 tot 15% energiebesparing zien.

Vervolg

De komende tijd gaan de onderzoekers kijken naar het gebruik van innovatieve technieken die energiezuiniger zijn dan reguliere technieken. Zorgt bijvoorbeeld een energiezuinige lamp ervoor dat mensen de verlichting sneller uitzetten, omdat het duurzame karakter van de lamp aanzet tot energiezuinig gedrag? Of laten zij zo’n lamp juist langer aanstaan vanuit de gedachte dat zij met de aanschaf van de lamp voldoende hebben bijgedragen aan het milieu? De onderzoekers willen ook inzoomen op de invloed van de sociale omgeving op energiebesparend gedrag. Wat gebeurt er als je alle mensen met een hoge of juist lage milieuattitude bij elkaar zet? En wat is het effect als je de groepen mengt?

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.