Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Onderzoeksvraag

Met welke organisatiemodellen, energieproducten en -diensten kan een initiatiefnemende organisatie succesvolle energiemaatregelen realiseren op verschillende bedrijventerreinen in Nederland met verschillende mkb-ondernemingen?

Onderzoeksmethode

In dit project hebben TNO en IVAM samen met 3 bedrijventerreinenorganisaties en Cofely onderzocht welke strategieën het meest geschikt zijn om mkb-ondernemingen te motiveren om energiemaatregelen te nemen op bedrijventerreinen. De onderzoekers hebben zich gefocust op parkmanagementorganisaties van bedrijventerreinen: wat kunnen zij doen om de investering in duurzame innovaties voor mkb’s te vergemakkelijken? Om de parkmanagementorganisaties hierbij te helpen, hebben de onderzoekers de mkb’s op bedrijventerreinen in kaart gebracht. Ze hebben bekeken in welke segmenten deze doelgroep te verdelen is, aan wat voor energiebesparende producten zij behoefte hebben en hoe zij het beste kunnen worden benaderd.

TNO en IVAM hebben de ervaring uit de praktijk aangevuld met wetenschappelijke inzichten. De strategieën en modellen die daarmee zijn ontstaan worden in pilots van de consortiumpartners in de praktijk getest. De leerervaringen uit die pilots worden vervolgens verwerkt en hebben tot een keuzemodel geleid. Dat helpt initiatiefnemende organisaties om de (bij de situatie passende) ondernemerssegmenten, energieproducten en -diensten en organisatiemodellen te kiezen.

Resultaten

Uit het onderzoek zijn 4 typen ‘persona’s’ geïdentificeerd. Die zijn representatief voor de doelgroep (parkmanagementorganisaties). In de huidige fase van het onderzoek zoomen de onderzoekers verder in op hoe deze persona’s het beste aan te spreken zijn op hun duurzaamheidsgedrag. Bijvoorbeeld door een bijdrage aan een beter milieu te benadrukken of door met financiële argumenten te komen. Via een bijeenkomst voor het hele bedrijventerrein of via een informatieve e-mail.

De onderzoekers hebben een snelstartgids gemaakt met daarin strategische ‘best practices’. Deze snelstartgids geeft parkmanagementorganisaties handvatten om collectieve energieprojecten op hun bedrijventerreinen te beginnen. Ook beschrijven ze hoe zij de doelgroep op het bedrijventerrein het beste kunnen bereiken. Op welke persona’s moeten zij zich focussen, met welke boodschap, via welke kanalen en met welke energieproducten of -aanbiedingen?

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.