De waterstofkaart werd gelanceerd tijdens de Dutch Water Week, waar Missie H2 de campagne ‘Nederland hét Waterstofland 2030’ lanceerde. Het doel van Missie H2 is om ervoor te zorgen dat Nederland tijdens de zomerspelen in Parijs 2024 op koers ligt om de waterstofmarkt vanaf 2030 volledig te laten functioneren. Missie H2 en TKI Nieuw Gas sloegen de handen ineen om samen deze waterstofkaart te ontwikkelen.
Nationale waterstofbeweging
Met Missie H2, partner van TeamNL, slaan acht partijen uit de waterstofketen (Eneco, Gasunie, Groningen Seaports, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland, Toyota en Vopak) de handen ineen om samen met een groot aantal Nederlandse bedrijven en de overheid de inmiddels ingezette nationale waterstofbeweging te vergroten en versnellen. Want In Nederland hebben we de unieke kans om samen ‘Nederland Waterstofland’ te realiseren.
Nederland Waterstofland
Alle ingrediënten hiervoor zijn aanwezig: we hebben de Noordzee voor grootschalige productie van windenergie, de zeehavens als logistieke importhubs, enorm veel kennis over waterstof in de mobiliteit en huishoudens, grote industrieclusters die de overstap naar waterstof willen maken én een van de betere energietransportnetwerken van de wereld. En als we nu gezamenlijk een tandje bijschakelen, kan Nederland Waterstofland tijdens de zomerspelen in Parijs op koers liggen om onze waterstofmarkt vanaf 2030 volledig te laten functioneren. Als voorhoedespeler in de wereld.