Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Een groot lokaal zonne-energiesysteem laadt bidirectionele elektrische auto’s met duurzame zonne-energie, die dat weer kunnen terugleveren. Zo balanceren deze auto’s energie en ontlasten ze het elektriciteitsnet. Ook wordt de parkeernorm verlaagd door inzet van 100% elektrische deelmobiliteit. Wisselspoor deelgebied 1 is ontwikkeld door Synchroon en partners, en onderdeel van de City Deal elektrische deelmobiliteit. In project ROBUST onderzoekt een consortium van kennisinstellingen, bedrijven en overheden, hoe het bidirectionele ecosysteem in de wijk overbelasting van het net kan voorkomen, welke wet- en regelgeving hierbij hoort en hoe het door publiek kan worden omarmd. Zo wordt er gezocht naar een integrale oplossing voor netcongestie.

Uniek Wisselspoor

Netcongestie, ofwel overbelasting van het elektriciteitsnet, is een groeiend probleem in Nederland. Door de sterke groei van opwek uit zonnepanelen en aardgasloos bouwen kunnen nieuwe wijken maar beperkt worden aangesloten aan het net, zo ook Wisselspoor in Utrecht. Wisselspoor is een nieuwe wijk voor wonen en werken in hartje Utrecht, gerealiseerd op een voormalig bedrijventerrein van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De duurzame wijk zal uiteindelijk groeien naar circa 1.200 woningen, waarvan de eerste 122 woningen zijn opgeleverd.

In Wisselspoor deelgebied 1 zijn de resultaten zichtbaar van de City Deal elektrische deelmobiliteit. Bij dit gebiedsontwikkelingsproject zijn bidirectionele elektrische deelauto’s in gebruik door bewoners, die zowel kunnen laden als energie kunnen terugleveren (vehicle-to-grid). Wisselspoor deelgebied 1 is ontwikkeld door Synchroon, in samenwerking met de gemeente Utrecht en NS Stations, Studioninedots en Delva Landscape Architecture.

In Wisselspoor laten we zien dat je met elektrische deelauto’s het autobezit kan verlagen waardoor minder ruimte nodig is voor parkeren. Tegelijkertijd zetten we deze auto’s in als buffer voor zon- en windenergie. Daarmee dragen we bij aan de versnelling van de transitie naar een 100% duurzaam energiesysteem.
– Robin Berg (We Drive Solar)

Naar een oplossing voor netcongestie

De centrale parkeergarage in Wisselspoor deelgebied 1 biedt de unieke kans om onderzoek te doen naar de rol van bidirectioneel laden in het verminderen van netcongestie. In de wijk ligt nu al een groot zonne-energiesysteem op de daken van de woningen en de mobiliteitshub, waar een bidirectioneel laadsysteem aanwezig is voor zowel deelauto’s van deelautobedrijf We Drive Solar als eigen auto’s van bewoners. Het zonne-energie systeem kan nu maar op halve kracht draaien omdat het vanwege netcongestie op een kleinverbruiksaansluiting is aangesloten.

Vanaf mei 2023 onderzoekt project ROBUST hier in de praktijk hoe bidirectioneel ladende auto’s de energie optimaal kunnen balanceren in combinatie met het zonne-energiesysteem. De opgewekte zonnestroom kan namelijk worden opgeslagen in de bidirectionele auto’s, die de energie later weer kunnen terugleveren. Hierdoor wordt de stroom lokaal opgeslagen en komt het dus niet op het net terecht. Zo vermindert de in- en uitstroom van energie van de wijk, waardoor de belasting van het net reduceert en het aansluiting van meer zonnepanelen op het net mogelijk kan maken.

Het onderzoek levert waardevolle inzichten en werkmodellen op voor andere nieuwbouwwijken met grootschalige zonopwek in congestiesituaties. Project ROBUST wordt geleid door het Utrecht Sustainability Institute en is een samenwerking van kennisinstellingen, bedrijven en overheden. Het project wordt mede gefinancierd door TKI Urban Energy en door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. ROBUST valt onder de regeling Missiegedreven Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) van de rijksoverheid.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.