De energietransitie is geen business as usual: terwijl de transitietrein al rijdt, wordt het spoor veelal nog aangelegd. Met wissels die van tevoren niet voorspeld waren. Voor ondernemers die innovatieve producten en diensten ontwikkelen voor een duurzame toekomst, verloopt de reis dan ook zelden als gepland. Innovatieve ondernemers, veelal start-ups en scale-ups, hebben hun handen vol aan de ontwikkeling van hun propositie. Maar er is meer nodig om in de complexe markt van de energietransitie succesvol te zijn. Daarvoor zijn nieuwe vaardigheden nodig. Die leer je in deze Skillstraining.
Het programma in detail
Je marktrijpheid vergroten, dat is de kern van het programma. In zeven modules met live bijeenkomsten van een dagdeel gaan deelnemers aan de slag met uitdagende werkvormen en zelfstudie met een interactief werkboek. Belangrijk is dat ervaringen open worden gedeeld, zodat deelnemers van elkaar leren en op- en met elkaar reflecteren. Zo wordt leren leuk en praktijkgericht. Dat hebben alle vorige edities bewezen. Deelnemers worden actief begeleid en gecoached, waar nodig 1-op-1. Een jury met deskundigen uit de praktijk helpen om je propositie zo scherp mogelijk te krijgen.
Heb je belangstelling? Dat kun je hier kenbaar maken. Wij nemen dan contact met je op om te bespreken of deze training bij je past.
Sessie 1. Introductie en Ken je klant (deel 1)
• Kennismaking, verwachtingen, uitdagingen, korte pitch om jezelf te introduceren
• Introductie in programma-opbouw: werkwijze, leerstijlen en communicatie
• Wat betekent complexiteit in de energietransitie?
• Test je onderneming met de Readiness Assessment Tool
• Ophalen leerbehoeften deelnemers
Sessie 2. Ken je klant (deel 2)
• Stakeholders in het ecosysteem
• Rollen van stakeholders
• Maken van stakeholderanalyse en -rollen
• Methoden voor beter inzicht in klantproces en -behoeften, inzicht in jobs-to-be-done
Sessie 3. De juiste propositie
• Vertragen om te versnellen
• Product- dienst - klantervaring
• Waardeproposities voor rollen in ecosysteem
• (Her)formuleren van je waardepropositie
• Toetsen van aannames in je propositie
• De waardestory: hoe vertel je je verhaal?
Sessie 4. Businessmodel ontwerpen
• Pitchen waardepropositie voor een jury
• Aan de slag met het businessmodel
• Het flexibele businessmodel
• Trends met impact op je businessmodel
• Feedbackloops organiseren
Sessie 5. Succesvol samenwerken
• Typologie van samenwerken
• Het ontwerp van goede samenwerking
• Reflectie op eigen waarden
• Anderen beter begrijpen met management drives
• Leerstijlen en competenties
Sessie 6. Opschalingsdillema's
• Welke veranderingen moet je doorvoeren als je van 10-tallen naar 100-tallen gaat?
• Welke uitdagingen moet je als eerste aanpakken?
• Hoe maak je strategische keuzes?
Sessie 7. Eindpitch
• Sparren over opschalingsvragen
• Pitchen voor een jury
• Afronding en evaluatie